Handleidingen voor online bankieren door mensen met een visuele beperking beschikbaar gesteld

Handleidingen voor online bankieren

Visio wil slechtziende en blinde mensen met behulp van handleidingen ondersteunen in het gebruik van een online bankrekening. Veelal gebruiken zij verschillende (mobiele) besturingssystemen, zoals Windows, Android, iOS en MAC OS. Voor het online bankieren maken steeds meer mensen met een visuele beperking gebruik van de iPad, iPhone of andere tablet of smartphone. Het online regelen van bankzaken is hiermee vaak gemakkelijker dan met de computer. De gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de banktoepassingen (apps) zijn beter dan de computerversie.
Man achter pc

Zelf aan de slag met online bankieren?

Visio heeft korte handleidingen, zogenaamde factsheets, ontwikkeld. Hiermee kunnen slechtziende en blinde mensen zelf aan de slag. Het gaat vooralsnog om factsheets van bankieren bij Rabobank, ING en ABN AMRO. Die van SNS Bank komen binnenkort beschikbaar.
Eurobriefje

De links naar de afzonderlijke handleidingen staan op de website van Visio. Zodra er wijzigingen plaatsvinden in het Internetbankieren of Mobiel bankieren passen ze de factsheets aan. Zo is altijd de meest actuele versie beschikbaar.

Meer informatie

Factsheets voor online bankieren

Info van de Oogvereniging

SNS bank

De website van SNS Bank heeft het Waarmerk drempelvrij.nl en is daarmee goed toegankelijk voor wie met vergroting, braille en/of spraak werkt. Om te kunnen internetbankieren via de website van SNS Bank moet u toegang hebben tot het persoonlijke deel van de website, Mijn SNS.

Verder hebt u een digipas nodig. Dit is een klein apparaatje waarmee u kunt inloggen en opdrachten kunt verzenden. Voor sslechtziende en blinde mensen is er een digipas met spraak beschikbaar.

Rabobank

De website van Rabobank wordt als goed toegankelijk ervaren voor wie met vergroting, braille en/of spraak werkt. Bij Rabobank wordt voor het internetbankieren de paslezer Rabo Scanner gebruikt. De Rabo Scanner verving in de loop van 2015 de Random Reader. De Random Reader Comfort heeft grotere toetsen en is voorzien van spraak. Als u inlogt wordt uw toegangscode uitgesproken. Als u een betaalopdracht wilt verzenden wordt uw signeercode ook uitgesproken. Meer informatie over hulp bij het bankieren en toegankelijk bankieren vindt u op de site van de Rabobank.

ABN AMRO

De website van ABN AMRO wordt in de regel ervaren als redelijk toegankelijk voor wie met vergroting, braille en/of spraak werkt. Om te kunnen internetbankieren heeft u een e.dentifier nodig. Wij raden u aan om de e.dentifier2 te gebruiken. De e.dentifier2 kunt u met een USB-kabel aan uw computer koppelen. U kunt dan inloggen zonder dat u een beveiligingscode hoeft uit te lezen. U moet wel eenmalig software installeren om te kunnen internetbankieren.

ING

De website van ING wordt in de regel als redelijk toegankelijk ervaren voor wie met vergroting, braille en/of spraak werkt. Om te internetbankieren via de website van ING moet u toegang hebben tot het persoonlijke deel van die site, Mijn ING. U heeft voor het internetbankieren bij ING geen paslezer nodig. Wilt u een opdracht uitvoeren, dan hebt u de TAN-code (Transactie Autorisatie Nummer) nodig. Deze TAN-code kunt u in de vorm van een gratis sms-bericht op uw mobiele telefoon ontvangen. Kunt u geen sms-berichten lezen? Dan kiest u voor de optie ‘geen TAN-code ontvangen’. U wordt dan op uw mobiele telefoon gebeld en krijgt de TAN-code die u moet invullen te horen.

Nb. De informatie in dit bericht is zeer waarschijnlijk gedateerd. Neem daarom altijd contact op met de bank voor de actuele stand van zaken.