Toegankelijkheid sociale media groeit door beeldherkenning

Beeldherkenning en sociale media

Met de nieuwe fotofunctie die Twitter een week geleden lanceerde, kunnen voortaan ook blinden en slechtzienden een foto binnen de Twitter-app ‘bekijken’. Maar waar het bij Twitter nog gaat om het handmatig toevoegen van een beschrijving van de foto, gaat Facebook met kunstmatige intelligentie (beeldherkenning) alweer een stapje verder. Plaats je daar een foto in de app, dan kunnen blinde iOS-gebruikers die dankzij beeldherkenningstechniek ook ‘zien’.
Fotocamera

Alt-tekst

Wie een tweet plaatst met foto, kan daar sinds kort een beschrijving van maximaal 420 tekens aan toevoegen, een zogenaamde alt-tekst. Twittergebruikers met een visuele beperking kunnen de afbeelding hierdoor weliswaar niet zien, maar dankzij hun voorleessoftware wel ‘beleven’.
Fotograaf

Beeldherkenning

Facebook gaat zelfs nog een stapje verder met beeldherkenning, een techniek waarvoor kunstmatige intelligentie wordt gebruikt. De nieuwe functie, die meekomt met de nieuwste update, herkent beelden en foto’s en omschrijft ze vervolgens via spraaksoftware in steekwoorden. Een foto van een zonnige dag in het bos, klinkt dan ongeveer als volgt: ‘bomen’, ‘blauwe lucht’, ‘zon’.

Vooralsnog is de Facebookupdate enkel beschikbaar voor gebruikers van het Apple-besturingssysteem iOS én alleen beschikbaar voor Engelstalige gebruikers in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Andere talen en landen volgen volgens Facebook zo snel mogelijk.

Toegankelijkheid

De techniek van beeldherkenning bestaat al sinds 2006, maar dat die nu voor het grote publiek beschikbaar komt, is een grote stap vooruit voor de toegankelijkheid van social media.
Vooral voor blinden en slechtzienden, wiens wereld een stuk groter wordt, zegt ook Facebook-ontwikkelaar Shaomei Wu op Nu.nl. “Hoewel deze technologie zich nog in de beginfase bevindt, is het omschrijven van foto’s met de huidige mogelijkheden een belangrijke stap naar het voorzien van de gemeenschap met visuele beperkingen van hetzelfde plezier dat alle anderen van foto’s hebben.”

Volwaardig meedoen

Dat deze ontwikkelingen ervoor zorgen dat blinden en slechtzienden inderdaad volwaardig mee kunnen doen, kan Ron Beenen van Stichting Accessibility beamen. “Social media zijn een primaire manier van communiceren geworden, vooral onder jongeren. Blinde of slechtziende jongeren zijn daarop geen uitzondering. En hoewel zij foto’s altijd op een andere manier zullen beleven dan wanneer je het hele plaatje kunt zien, worden ze er op deze manier wel meer bij betrokken.”

“De beeldherkenningsfunctie van Facebook is overigens wel speciaal voor blinden ontwikkeld, maar vaker draait het bij de ontwikkeling van nieuwe apps of functies om metadatering en het sneller kunnen opzoeken van informatie.
Maar dat neemt niet weg dat het een fijne bijkomstigheid voor een specifieke doelgroep kan zijn.”

“Wat dat betreft zou het ook mooi zijn als er een combinatiefunctie zou komen tussen de technieken die Facebook en Twitter gebruiken. Een automatische suggestie op basis van beeldherkenning, die dan eventueel aangepast of uitgebreid kan worden. Want wat we uiteindelijk willen, is bewustwording. Dat een alt-tekst zoals bij Twitter niet gebruikt gaat worden als extra ruimte voor commentaar bij de foto, maar dat mensen met blinden en slechtzienden in hun achterhoofd ook echt beschrijven wat er te zien is. Want pas dan hebben we het over toegankelijkheid in plaats van over fijne bijkomstigheden.”

Bron: redactie Dedicon
11 april 2016