Gidslijnen checken aan plein achter station Tilburg

Gidslijnen als leidraad of struikelblok?

Onlangs ging ik samen met Berry op pad voor het TOG. We bezochten het Burgemeester Stekelnburgplein aan de achterzijde van station
Tilburg. Ondanks dat dit plein nog niet helemaal ‘klaar’ is wilden we wel alvast controleren hoe het staat met de gidslijnen.
Blinde met zwarte bril en taststok

Zijn deze gidslijnen helpend om er je weg te vinden, dus een leidraad, een toevoeging? Of vormen ze een struikelblok? Onze bevindingen kunt u zien en horen in onderstaand filmpje:

Over geleidelijnen

Geleidelijnen en aanverwante markeringen bieden tastbare en visuele ondersteuning bij verplaatsen in openbare ruimten en in gebouwen . Gidslijnen zijn niet alleen voelbaar en volgbaar door een ribbelprofiel maar ook zichtbaar en volgbaar door toepassing van een (kleur)contrast. Bij goed gebruik staat de geleidelijn garant voor een veilige en obstakelvrije route. Het verduidelijkt bovendien zowel de route als de instapplaats voor alle reizigers. Geleidelijnen worden gebruikt daar waar natuurlijke gidslijnen deze functie onvoldoende kunnen vervullen of bij bijzondere of gevaarlijke situaties. Een natuurlijke gidslijn is een natuurlijk element in de openbare ruimte en voor slechtziende en blinde mensen bruikbaar als geleiding bij het lopen; bijvoorbeeld een gevelwand of grasrand.

Gidslijnen zorgen ervoor dat een blinde of slechtziende reiziger zich kan bewegen op of van en naar de halteplaats.
Een attentievlak geeft aan dat de route van de geleiding van richting verandert.
Waarschuwingsmarkeringen – uitgevoerd in een noppenprofiel – attenderen op eventueel gevaar of vragen om extra oplettendheid van de visueel beperkte reiziger.
Een Informatiemarkering geeft aan dat er zich een infopunt of opstapplaats bevindt. Als onderdeel van de informatiemarkering kennen we tenslotte de instapmarkering die aangeeft waar de bus betreden kan worden. Al deze markeringen vormen tezamen de looproute en geven de visueel beperkte reiziger de mogelijkheid om zich op een veilige en vertrouwde manier te begeven binnen in de openbare ruimte, mits deze codering uniform en adequaat wordt toegepast.

Bron: crow.nl

Vrijwilliger in beeld

Vrijwilliger in beeld van het TOG

Sinds enkele jaren heeft het TOG waar ik als vrijwilliger werk, een vaste rubriek op haar website en FAcebookpagina: Vrijwilliger in beeld. De spotlights worden dan op een van de vele vrijwilligers gezet.

En ditmaal was ik aan de beurt! Ik heb een leuk gesprek gehad met de opbouwwerker die er daarna een samenhangend geheel van wist te maken.
Ook op deze manier leren de vrijwilligers elkaar beter kennen en tevens krijgt de ‘buitenwereld’ een indruk van wie er werkzaam zijn bij het TOG.
Vrijwilliger Kim

Als u het artikel wilt lezen bezoekt u deze pagina: Interview met Kim.

Klantenservice zonder service van het Kruidvat

Bedankt voor uw medewerking, Kruidvat!

Boos, knalt deur dicht

Vandaag gaat de koude douche naar het #Kruidvat. Ik stuurde laatst een mail naar de klantenservice omdat ik op hun site niet kon lezen van welke aanbiedingen ik gebruik kan maken tegen inlevering van mijn spaarpunten. Ze gebruikten afbeeldingen zonder tekst en daar kan ik nou eenmaal niks mee en mijn computeraanpassing evenmin.
Erg jammer want ik was wel benieuwd. Wie weet konden zij het me mailen. Nou dat allemaal niet dus, ik kreeg deze reactie:

Beste mevrouw Van Iersel,

Hartelijk dank voor uw bericht.
U geeft aan dat onze website niet goed toegankelijk is voor mensen met minder tot geen zicht. Ik begrijp dat dat heel vervelend is.
U verwijst voornamelijk naar de verzilveracties die met afbeeldingen worden weergegeven.
Helaas is het voor ons niet mogelijk de algehele website toegangelijk te maken voor blinden.

Wel vinden wij dat u een erg belangrijk onderwerp aankaart en we zullen dit dan ook hoog op onze actielijst zetten.

Nogmaals bedankt voor uw bericht en ik wens u een fijne dag toe.

Vriendelijke groet,
Claire Colson
Kruidvat Klantenservice

******
Slaat met hakbijl in op pc
En bedankt voor de service Kruidvat. Ik heb er nog maar even een mailtje aan gewaagd, iets minder vriendelijk van toon ben ik bang. Wat een flauwekul; het is voor ons onmogelijk…. blablabla alles is mogelijk als je maar wilt. Eens zien of die actielijst van hun nog iets oplevert.

Bijzondere menukaart wordt uitgereikt aan Brasserie Anvers.

Speciale menukaarten tijdens Dag van de witte stok

De Oogvereniging afdeling Noord-Brabant en het Tilburgs Overleg Gehandicaptenorganisaties gaan op de Internationale Dag van de Witte Stok op 15 oktober ‘Aan Tafel’ bij Brasserie en biercafé Anvers. De aanvangstijd is 10.00 uur. Tijdens dit evenement willen we aandacht vragen voor toegankelijkheid in de horeca met name voor blinden en slechtzienden. Enkele toonaangevende horecagelegenheden in Tilburg zijn onderzocht op de mate van toegankelijkheid. Op deze dag worden de resultaten bekendgemaakt. Tevens worden ‘menukaarten’ uitgereikt met tips ter verbetering van de toegankelijkheid.

Ook een menukaart voor horeca binnenstad

Daarna gaan de ‘Witte Stokken’ en overigre belanghebbenden en geïnteresseerden in optocht naar de andere locaties om de resultaten met menukaart uit te reiken. Deze zijn: De Carrousel, Happy Italy, Meesters en Het Elfde Gebod.

Uit eten gaan of iets drinken buiten de deur: voor iemand die minder goed of niet kan zien maakt dat net zo’n belangrijk deel uit van het sociale leven als voor ieder ander. Maar in een donkere ruimte vol geroezemoes is het lastig om je weg te vinden, laat staan dat je de menukaart kunt lezen. Toch is het niet moeilijk voor een café of restaurant om ook gasten met een visuele beperking zich echt welkom te laten voelen. Dat kan al met eenvoudige maatregelen die niets tot nauwelijks iets kosten. De Oogvereniging heeft deze voor cafés en restaurants op een rij gezet in een handzame menukaart.
Menukaart in braille

De menukaarten worden op zaterdag 15 oktober 2016 uitgereikt in horeca gelegenheden in heel Nederland. Wij starten in Tilburg in Anvers aan de Oude markt, omdat zij al langer speciale aandacht hebben voor mensen met een beperking. Zo zijn afschuiningen gemaakt bij drempels, een rookvrij gedeelte op het terras, een speciale braille menukaart en is de bejegening van mensen met een beperking heel goed.
Menukaart in braille lezen

Internationale Dag van de Witte Stok

De Internationale Dag van de Witte Stok wordt elk jaar gehouden op 15 oktober. Tijdens deze dag wordt aandacht gevraagd voor het belang van een zelfstandig leven van mensen met een visuele beperking. De witte stok staat hiervoor symbool. Dit jaar is het thema ‘Aan Tafel’ en worden de schijnwerpers op de horeca gericht. Zie ook:
www.oogvereniging.nl/dag-witte-stok .

voor meer informatie: TOG 013 468 61 65
TOG

Iedereen, met of zonder beperking is welkom om 10:00 bij Anvers!