Puntgaaf draait de rollen om tijdens Wereldbrailledag

Wereldbrailledag: Puntgaaf draait de rollen om

Verkeersborden in braille; je zou er raar van staan te kijken. Toch staat dit, samen met andere opmerkelijke beelden, centraal in de campagne van Puntgaaf Nederland. Op een ludieke manier wordt Nederland komend jaar via social media geconfronteerd met de ongemakken van een visuele beperking. Wat als je teksten niet meer zou kunnen lezen?
Verkeersborden in braille

Bewustwording

“Puntgaaf draait in feite de rollen om,” aldus Bart Vroom van braillespecialist Dedicon. “Het confronteert ziende mensen hoe vervelend het is om visuele informatie te missen. Tientallen afbeeldingen die het straatbeeld in Nederland bepalen worden namelijk weergegeven in braille. Met als doel? Dat ziende Nederlanders zich bewust worden dat de informatie die zij dagelijks tot zich nemen, niet altijd toegankelijk is voor mensen met een visuele beperking.”

Ludiek

Het ludieke aspect van de actie roept natuurlijk vragen op: mensen die blind zijn hebben toch niets aan brailleletters op verkeersborden en gebouwen? “Dat klopt,” bevestigt Vroom. “De voorbeelden die we in deze campagne geven lossen niet altijd in letterlijke zin het probleem op van ontoegankelijke informatie. Maar juist door beeldbepalende teksten als voorbeeld te kiezen, zetten we aan tot nadenken over het belang van toegankelijkheid.”
Informatiebord in braille

Social media

De spraakmakende afbeeldingen worden gedeeld op de campagnepagina’s van PuntgaafNL op Facebook, Twitter en Instagram. Bart Vroom stelt uitnodigend: “De campagne heeft een open karakter. Nieuwe ideeën zijn welkom en iedereen kan natuurlijk ook zelf aan de slag gaan. Hoe ziet jouw tekst er eigenlijk uit in braille? En: is jouw informatie toegankelijk voor iedereen? Samen maken we Nederland Puntgaaf!”

VN-verdrag

Een belangrijke stap in de goede richting is dat Nederland recentelijk het VN-verdrag voor mensen met een handicap heeft bekrachtigd. In dit verdrag is vastgelegd dat mensen met een beperking het recht hebben om zelfstandig en volwaardig aan de samenleving deel te nemen. Ook wanneer je een visuele beperking hebt. Nederland telt momenteel ruim 350.000 mensen die blind of slechtziend zijn. Mede door de vergrijzing groeit dit aantal de komende jaren met nog eens 20%. Het is daarmee een doelgroep om serieus rekening mee te houden. Toch blijft visuele toegankelijkheid nog vaak onderbelicht. Puntgaaf wil dat juist in beeld brengen. De campagne wordt dan ook ondersteund door Bibliotheekservice Passend Lezen, CBB, Dedicon, Oogfonds, Oogvereniging en Vereniging Onbeperkt Lezen.

Wereld Braille Dag

Het brailleschrift werd ontwikkeld door Louis Braille (1809-1852), die zelf zijn zicht verloor als gevolg van een ongeluk. Op 4 januari wordt jaarlijks stilgestaan bij het belang van braille en de betekenis die het speciale schrift heeft voor veel mensen die blind zijn. Voor hen maakt brailleschrift het verschil tussen analfabetisme en gewoon kunnen lezen en schrijven. Braille is voor hen het paspoort naar de maatschappij. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de campagne wordt gelanceerd rondom wereldbrailledag (4 januari).

Bron Dedicon

Over Stichting Dedicon

Kranten in braille
Dedicon streeft gelijke kansen na voor mensen met een leesbeperking. Informatie is het paspoort naar de maatschappij. Veel informatie is niet toegankelijk voor mensen die blind of slechtziend zijn, of hinder hebben van dyslexie of een andere leesbeperking. Wij onderzoeken en ontwikkelen oplossingen die ervoor zorgen dat iedereen kan lezen wat hij wil in een vorm die bij hem past. Dedicon maakt in opdracht van het Ministerie van OCW en de Koninklijke Bibliotheek onder meer (school)boeken, kranten, tijdschriften en muziek in braille, vergrote, digitale of gesproken vorm. Bij Stichting Dedicon rollen jaarlijks bijna 5 miljoen braillepagina’s van de printer.

Kijk voor meer informatie
www.dedicon.nl
en volg Puntgaaf op Facebook, Instagram en Twitter:
Facebook
Instagram
Twitter