Naturally Tasty geeft speciale aandacht aan slechtziende en blinde mensen

Naturally Tasty plaatst braille op verpakking verse bio-soep

Naturally Tasty brengt als eerste in de Nederlandse markt een nieuwe 100% verse biologische soep met een verpakking waarin de naam van de soep in brailleschrift is geschreven, speciaal geïntegreerd voor consumenten met ernstige visuele beperkingen en voor blinden. Braille op de nieuwe verpakkingen komt in 3 talen: Nederlands, Frans en Duits.

Naturally Tasty wil meer aandacht vragen voor mensen met visuele beperkingen. “Wij vinden dat er meer gedaan kan worden voor deze groep mensen. Naturally Tasty vindt het belangrijk om andere bedrijven te stimuleren om dezelfde stappen te nemen en de winkelervaring te verrijken voor alle consumenten in Nederland, ook voor consumenten met beperkingen”, vertelt Souhaïb Aouini.
Kok kookt soep
Zo introduceren zij het eerste verse bio-product in Nederland met braille. “Het gaat om een verse, biologische en gezonde maaltijd die een verpakking heeft die geschikt is voor consumenten die alleen producten kunnen identificeren met braille. Op deze manier kunnen wij samen met onze retail en groothandel partners mensen met visuele beperkingen, vooral blinden, een betere winkelervaring bieden in de Nederlandse supermarkten.”
Naturally Tasty is van plan om verschillende donaties te doen aan instellingen die zich dag en nacht bezig houden met slechtziende en blinde mensen.

Over Naturally Tasty

Steeds meer mensen willen vegetarisch en/of biologisch eten. Naturally Tasty ontwikkelt, produceert en verkoopt duurzame voedselproducten. De startup uit Nijmegen combineert trends zoals vegan, biologisch en wereldkeuken in een reeks soepen. “De producten van Naturally Tasty lijken op thuis gekookte maaltijden en zijn handig voor bijvoorbeeld werkenden en studenten: Bereid in enkele minuten, zonder afbraak te doen aan de smaak of kwaliteit.”
Man roert in pot eten
Souhaïb geeft het aan dat het team van Naturally Tasty het belangrijk vindt dat alle consumenten, van kinderen tot senioren, het verdienen om gezonde producten in de winkelschappen te kunnen vinden. “Zelfs tijdens deze vervelende coronacrisis. Dit gaat ons namelijk helpen om het komende jaar een sterker immuunsysteem te ontwikkelen. Daarom willen wij graag onze soepen juist bij alle winkelketens introduceren. Onze missie is om iedereen de mogelijkheid te geven om een gezonde maaltijd te eten. Thuis, op school, op kantoor, binnen een fabriek en productie omgevingen, bij fastfoodketens, voor medewerkers binnen ziekenhuizen en bewoners en medewerkers binnen seniorenhuizen en/of bij verzorgingshuizen. Ook willen wij verse biologische producten aanbieden tegen een betaalbare prijs. Op deze manier kunnen wij ook aanmoedigen om gezonder te eten.”

Souhaïb: “Alle onze verse soepen hebben een houdbaarheidsdatum van +55 dagen. Wij hebben veel tijd geïnvesteerd om een verse biologische soep met ongeveer 8 weken houdbaarheid te ontwikkelen.”

Voor meer informatie:
souhaib@naturallytasty.com

Nb. in maart 2024 stelde ik vast dat de site offline is. Jammer, het idee achter de opschriften in braille was leuk, of het zinvol was is de vraag.

Bron: Biojournaal
24 december 2020

Nieuwe app maakt boodschappen doen gemakkelijker voor blinden en slechtzienden

Een supermarkt is een echt doolhof als je blind of slechtziend bent. Hoe herken je bijvoorbeeld een doos ontbijtgranen in de winkel? Het bekende ontbijtgranenmerk Kellogg pakt daarom uit met een speciale code op hun verpakkingen: de NaviLens-code. Algemeen directeur van Kellogg, Luc Houben, geeft meer uitleg aan De Inspecteur.

Navi-wat?

Naast Tony de tijger of Cornelius de haan zie je voortaan ook een gekleurd blokje op de verpakking van de Kellogg’s ontbijtgranen. Dat is een nieuwe code: de NaviLens.
Het is een kleurvakjescode – denk aan een gekleurde QR-code – en bestaat uit blauwe, gele, roze en zwarte blokjes.

“Dankzij die contrasterende kleuren herkent de camera van je smartphone de code al vanop enkele meters afstand”, vertelt Luc Houben, algemeen directeur van Kellogg. “De bijbehorende app navigeert je met ‘piepjes’ en een stem tot bij het gescande product. Vandaar ook de naam NaviLens.”

Navigeren en informatie opvragen

De app zegt dus waar het product te vinden is in de winkel. Maar er is meer.
“Als je bij het product in de supermarkt staat, kan je ook alle (voedings)informatie van dat product opvragen. De app leest die info voor, in je eigen taal”, legt Luc uit. “Dat kan je ook perfect thuis doen.”

“We geloven dat dit een stap in de goede richting kan zijn voor de meer dan 30 miljoen blinden en slechtzienden in Europa vandaag. NaviLens werd al uitgebreid getest in het Verenigd Koninkrijk. 97% van de testpersonen geven aan dat de app een meerwaarde biedt tijdens het winkelen. Daarom willen wij dit op Europese schaal uitrollen in de voedingssector.”

De NaviLens-app gidst je naar een bepaald product in de winkel en leest de productinformatie voor. – Luc Houben, algemeen directeur Kellogg

Niet alleen in de voedingssector

De NaviLens-code werd ontwikkeld door een Spaans bedrijf en kan ook in de transportsector op veel bijval rekenen. “Zo is de code nu al te zien in de grote trein- en metrostations van Barcelona, Murcia en zelfs het noordstation van Brussel”, vertelt Luc.
Kellogg is het allereerste voedingsbedrijf dat deze code op zijn verpakkingen zet. Al is het wel de bedoeling om zo veel mogelijk partners te vinden, zegt de algemeen directeur.

Het gaat om inclusie. Erbij horen en betrokken worden. – Luc Houben, algemeen directeur Kellogg

“Het gaat om inclusie”, zegt Houben. “Erbij horen en betrokken worden. Ervoor zorgen dat personen met een visuele handicap zelfstandig door het leven kunnen gaan.”
Ook Noëlla Jardin van de Brailleliga (België) juicht het nieuwe systeem toe. “Blinden en slechtzienden hebben baat bij nieuwe technologie. Het is alweer stap in de goede richting. We hopen nu dat er ook andere spelers, zowel in de transport- als retailsector, mee op de kar springen.”

Wie de app heeft, kan voorlopig alleen ontbijtgranen kopen. Dit jaar nog zal Kellogg die code voorzien op de verpakkingen van al hun andere producten. En ze hopen dat andere producenten hun voorbeeld volgen. Al is het wel nog maar de vraag of de app niet voortdurend voor elk product zal beginnen te piepen.