Bewegen om gezien te worden, sport voor blinde en slechtziende senioren in Tilburg

Bewegen om gezien te worden

Vanuit een gedeelde missie zetten gemeente Tilburg en Bartiméus zich in, met medewerking van Whise, om meer mensen met een visuele beperking actief deel te laten nemen aan lokale bewegingsactiviteiten. Dit project, ‘Bewegen om gezien te worden‘ richt zich specifiek op ouderen, 55+, met een visuele beperking. Met als doel gezondheid, empowerment en participatie van blinde en slechtziende mensen in heel Nederland te bevorderen.
Lopend langs een touw dat gespannen is tussen 2 stoelen

Helaas ervaart deze doelgroep vaak hindernissen om lekker te bewegen, bijvoorbeeld door gebrek aan goede begeleiding. Ook kunnen mensen last hebben van angst, bijvoorbeeld om te vallen.
Met bokshandschoenen aan lekker bewegen

Binnen dit programma werken coaches van de gemeente Tilburg aan het verbeteren van de gezondheid van blinde en slechtziende senioren.
De groep doet oefeningen zittend op een stoel

Ondanks dat ik voorlopig niet onder die leeftijdscategorie val mag ik wel meedoen! :) En het is heel gezellig, zinvol en leuk! Het is goed om te bewegen, allerlei oefeningen te doen, te werken aan de conditie en kracht.
Ook boksen behoort tot de mogelijkheden

In dit filmpje komen onder andere 3 deelnemers aan het woord. De video is met audiodescriptie:

Oproepje

Iedere maandag wordt een beweegactiviteit georganiseerd. De activiteit vindt plaats in de beweegzaal van MFA Het Spoor en wordt gehouden van 13.30 – 14.30 uur. In de schoolvakanties vindt er geen les plaats. Na afloop van de les drinken we gezamenlijk een kopje koffie of thee.

Adres:
MFA Het Spoor
Schaepmanstraat 36
5041 AR Tilburg

Doe mee!

We hebben inmiddels een vaste groep. De deelnemers en de begeleiding zijn zo enthousiast dat het project in ieder geval verlengd is en na de zomervakantie doorgaat! We hebben nog wat plaatsen vrij in de groep en zouden het leuk vinden als er nog wat meer mensen aan willen sluiten. Woont u in Tilburg of omgeving en valt u onder de doelgroep? Heeft u ook zin om in beweging te komen, dan kunt u zich aanmelden bij onderstaande contactpersoon. U bent altijd van harte welkom om een keer vrijblijvend te komen uitproberen. Vanaf 28 augustus gaan we er met frisse moed weer tegenaan.

Heeft u nog vragen over het programma? Aarzel dan niet en neem contact op met:
Ester Rosmolen
E-mail: ester.rosmolen@tilburg.nl
Telefoonnummer: 06-15479438.

Gidslijnen checken aan plein achter station Tilburg

Gidslijnen als leidraad of struikelblok?

Onlangs ging ik samen met Berry op pad voor het TOG. We bezochten het Burgemeester Stekelnburgplein aan de achterzijde van station
Tilburg. Ondanks dat dit plein nog niet helemaal ‘klaar’ is wilden we wel alvast controleren hoe het staat met de gidslijnen.
Blinde met zwarte bril en taststok

Zijn deze gidslijnen helpend om er je weg te vinden, dus een leidraad, een toevoeging? Of vormen ze een struikelblok? Onze bevindingen kunt u zien en horen in onderstaand filmpje:

Over geleidelijnen

Geleidelijnen en aanverwante markeringen bieden tastbare en visuele ondersteuning bij verplaatsen in openbare ruimten en in gebouwen . Gidslijnen zijn niet alleen voelbaar en volgbaar door een ribbelprofiel maar ook zichtbaar en volgbaar door toepassing van een (kleur)contrast. Bij goed gebruik staat de geleidelijn garant voor een veilige en obstakelvrije route. Het verduidelijkt bovendien zowel de route als de instapplaats voor alle reizigers. Geleidelijnen worden gebruikt daar waar natuurlijke gidslijnen deze functie onvoldoende kunnen vervullen of bij bijzondere of gevaarlijke situaties. Een natuurlijke gidslijn is een natuurlijk element in de openbare ruimte en voor slechtziende en blinde mensen bruikbaar als geleiding bij het lopen; bijvoorbeeld een gevelwand of grasrand.

Gidslijnen zorgen ervoor dat een blinde of slechtziende reiziger zich kan bewegen op of van en naar de halteplaats.
Een attentievlak geeft aan dat de route van de geleiding van richting verandert.
Waarschuwingsmarkeringen – uitgevoerd in een noppenprofiel – attenderen op eventueel gevaar of vragen om extra oplettendheid van de visueel beperkte reiziger.
Een Informatiemarkering geeft aan dat er zich een infopunt of opstapplaats bevindt. Als onderdeel van de informatiemarkering kennen we tenslotte de instapmarkering die aangeeft waar de bus betreden kan worden. Al deze markeringen vormen tezamen de looproute en geven de visueel beperkte reiziger de mogelijkheid om zich op een veilige en vertrouwde manier te begeven binnen in de openbare ruimte, mits deze codering uniform en adequaat wordt toegepast.

Bron: crow.nl

Vrijwilliger in beeld

Vrijwilliger in beeld van het TOG

Sinds enkele jaren heeft het TOG waar ik als vrijwilliger werk, een vaste rubriek op haar website en FAcebookpagina. De spotlights worden dan op een van de vele vrijwilligers gezet.

En ditmaal was ik aan de beurt! Ik heb een leuk gesprek gehad met de opbouwwerker die er daarna een samenhangend geheel van wist te maken.
Ook op deze manier leren de vrijwilligers elkaar beter kennen en tevens krijgt de ‘buitenwereld’ een indruk van wie er werkzaam zijn bij het TOG.
Vrijwilliger Kim

Deel van het artikel:

In deze serie laten we nu Kim van Iersel aan het woord. Kim is één van de oudgedienden. Zij is al twintig jaar bij het TOG actief als vrijwilligster in diverse functies. Begin ‘97 kwam ze als 23-jarige jongeling binnen.

Kim is volledig blind als gevolg van een auto ongeluk in 1991 op haar 18de. Haar leven was al behoorlijk veranderd door de verhuizing van haar geboortedorp Udenhout naar Tilburg, anderhalf jaar eerder.

Maar dat viel in het niet bij het ongeluk waarbij zij haar toenmalige vriend en goede vriendin verloor. Zij zelf liep een zware hersenbeschadiging op met als gevolg een volledige onomkeerbare blindheid en het kwijtraken van haar reukvermogen. Haar leven stond volledig op zijn kop. Na het ziekenhuis begon het verwerken van dit verlies en revalidatie via Theofaan (het huidige Visio) en het Loo Erf in Apeldoorn.

Als u het volledige artikel wilt lezen bezoekt u deze pagina: Interview met Kim.

Meer interviews

Klantenservice zonder service van het Kruidvat

Bedankt voor uw medewerking, Kruidvat!

Boos, knalt deur dicht

Vandaag gaat de koude douche naar het #Kruidvat. Ik stuurde laatst een mail naar de klantenservice omdat ik op hun site niet kon lezen van welke aanbiedingen ik gebruik kan maken tegen inlevering van mijn spaarpunten. Ze gebruikten afbeeldingen zonder tekst en daar kan ik nou eenmaal niks mee en mijn computeraanpassing evenmin.
Erg jammer want ik was wel benieuwd. Wie weet konden zij het me mailen. Nou dat allemaal niet dus, ik kreeg deze reactie:

Beste mevrouw Van Iersel,

Hartelijk dank voor uw bericht.
U geeft aan dat onze website niet goed toegankelijk is voor mensen met minder tot geen zicht. Ik begrijp dat dat heel vervelend is.
U verwijst voornamelijk naar de verzilveracties die met afbeeldingen worden weergegeven.
Helaas is het voor ons niet mogelijk de algehele website toegangelijk te maken voor blinden.

Wel vinden wij dat u een erg belangrijk onderwerp aankaart en we zullen dit dan ook hoog op onze actielijst zetten.

Nogmaals bedankt voor uw bericht en ik wens u een fijne dag toe.

Vriendelijke groet,
Claire Colson
Kruidvat Klantenservice

******
Slaat met hakbijl in op pc
En bedankt voor de service Kruidvat. Ik heb er nog maar even een mailtje aan gewaagd, iets minder vriendelijk van toon ben ik bang. Wat een flauwekul; het is voor ons onmogelijk…. blablabla alles is mogelijk als je maar wilt. Eens zien of die actielijst van hun nog iets oplevert.