Een inkijkje in gastlessen

Blindganger

In de columns van onze blinde en slechtziende columnisten, Wim Pierik, Kim van Iersel en Frank Ter Beek, leest u over hun uiteenlopende ervaringen in het dagelijks leven.
Kim van Iersel (1973) is getrouwd met Berry. Ze is vrijwilliger bij een belangenbehartiger voor mensen met een handicap en geeft voorlichting en gastlessen op scholen.

Column Kim van Iersel Kim

Gastlessen

Al meer dan 20 jaar geef ik voorlichting en gastlessen op vooral scholen. Dit varieert van het basisonderwijs tot beroepsopleidingen. Hierdoor heb ik te maken met heel uiteenlopende leeftijdsgroepen en dat maakt zo’n gastles telkens uniek. Kinderen in groep vier vertel ik meer over de praktische kant van het leven met een visuele handicap, je ziet het ook terug aan de vragen die ze stellen. Zij vragen zich bijvoorbeeld af hoe ik mijn veters strik. Als ik het ter plekke voordoe gaan sommige kinderen het spontaan zelf, met hun ogen dicht, proberen! Leerlingen in het voortgezet onderwijs zijn met andere dingen bezig en willen bijvoorbeeld weten hoe en met wie ik kleding koop. Maar ook hoe ik weet wat ik aantrek en wat bij elkaar past. Of ik in mijn dromen kan zien. Of ik moeite heb met mensen vertrouwen en of ik zien mis.

Sinds een jaar of tien geef ik gastlessen tijdens ‘De dag van de Ervaringsdeskundige’, georganiseerd door het ROC, afdeling Zorg & Welzijn. Deze studenten leren voor doktersassistent, tandartsassistent en dergelijke. Vanzelfsprekend besteed ik aandacht aan hun toekomstig beroep en hoe zij in de praktijk om kunnen gaan met patiënten met een visuele handicap.
Daar wordt met belangstelling naar geluisterd maar meer nog zijn ze in heel andere dingen geïnteresseerd! Tijdens die uurtjes wordt de ene na de andere vraag op me afgevuurd die ik zo goed mogelijk probeer te beantwoorden. Soms stel ik een wedervraag, om te toetsen of ze zelf een idee hebben of om ze aan het denken te zetten. Dat levert vaak leuke gesprekken op.

Wat ik echter niet weet is óf en hoe hun beeld is veranderd door mijn komst. Op een dag kreeg ik dit inkijkje wel. In de tussentijd kwam ik namelijk ook een paar keer in de klas bij een van de docenten van het ROC als zij oogheelkunde behandelde. Zij vroeg of ik het leuk vond de verslagen van de studenten te lezen, die ze geschreven hadden naar aanleiding van mijn bezoek. Ik vond ze verrassend, soms ontroerend. Er bleek een groot verschil te zijn in hoe mijn woorden worden opgevat.  De een zegt: ‘Kim doet wat ze kan, wil zoveel mogelijk zelfstandig zijn en onafhankelijk blijven.’ Een ander zegt: ‘Ik dacht dat je compleet afhankelijk bent van anderen als je blind bent maar Kim heeft het tegendeel bewezen.’ Maar weer een ander vindt me toch best zielig. Zo zou ik heel afhankelijk zijn van mijn man want hij doet immers de boodschappen, omdat ik dat niet kan! Ik moest er best om lachen, maar het schetst ook een onrealistisch beeld.

Ik ontdekte dat mijn woorden af en toe verkeerd geïnterpreteerd werden. Voor mij een les om in het vervolg te kijken hoe ik hierin verandering kan brengen.
Maar ik heb en houd er veel plezier in zodat ik zeker door blijf gaan met de gastlessen!

Uit de Stem van Grave jaargang 74, nummer 1

Eerdere columns

:
Omgangsvormen
Verrassende ontmoeting
de (on)mogelijkheden van het internet
Vrije tijd en toegankelijkheid

KSBS

De Katholieke Stichting voor Blinden en Slechtzienden (KSBS) werft sinds 1887 fondsen om blinde en slechtziende mensen betere kansen te bieden in het leven.
Bent u geïnteresseerd in oogziekten en wat daar aan te doen is? Hoe blinde en slechtziende mensen leren leven met hun beperking? Hoe het is voor ouders om een kind te krijgen met een oogprobleem? Hoe blinde kinderen spelen met leeftijdgenootjes? Of het mogelijk is dat slechtziende mensen hun rijbewijs halen? En bent u benieuwd welke projecten de KSBS zoal ondersteunt inNederland en andere landen?
U leest het in De Stem van Grave.

37 reacties

  1. Ik heb gelijk even al je Collums gelezen! Vooral leuk omdat het me een beeld geeft van hoe jij de dingen beleeft!

  2. Prachtig verhaal. Mooi zoals je alles beschrijft. Dat kan je heel goed! Wel heel leerzaam voor de kinderen en studenten en voor jou zelf. Complimenten!!

  3. Wat een interessant stuk! En wat goed dat je die lessen nog steeds geeft. Ook al krijg je veel verschillende interpretaties, de ontmoetingen zijn bijzonder en de uitwerkingen groot.

  4. Ik vond het altijd een verrijking voor deze lessen om deze samen met jou te doen. Blijft een prachtig verhaal, Kim!
    We hebben gelukkig ook veel gelachen tijdens en vooral ná deze lessen. Mooie herinnering!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.