Omroepberichten in trein onduidelijk

Omroepberichten voor verbetering vatbaar

In treinen van de NS kan nog het nodige verbeterd worden aan de kwaliteit van de omroepberichten. Vooral kwetsbare groepen reizigers, met name blinden en slechtzienden, worden niet duidelijk genoeg geïnformeerd tijdens hun reis. Dat stelt Peter Waalboer, belangenbehartiger van de Oogvereniging, een vereniging voor mensen met een visuele beperking.

Een van de zaken waar visueel gehandicapten mee geconfronteerd worden in de trein is het ontbreken van basale informatie, bijvoorbeeld over de kant waar moet worden uitgestapt. Vooral op de kleinere stations waar treinen kort stoppen levert dit problemen op. “Als je in een rustige trein eerst aan de verkeerde kant de deur probeert te openen loop je het risico dat je niet tijdig kunt uitstappen” legt Waalboer uit.

Omroep

Dit euvel zou relatief eenvoudig verholpen kunnen worden als conducteurs standaard om zouden roepen aan welke zijde de trein verlaten moet worden. Die wens heeft de Oogvereniging dan ook overgebracht aan de NS. Toch lijken de Nederlandse Spoorwegen hier niet op in te willen gaan omdat ze de “werkbelasting van conducteurs niet willen verhogen”.

Overigens wordt in treinen in Duitsland al wel standaard omgeroepen aan welke zijde er moet worden uitgestapt.

Kwaliteit informatie wisselend

Niet alleen de informatie die wordt verstrekt door de omroepende conducteur in de trein is nogal verschillend, ook de kwaliteit kan in veel gevallen beter. Peter Waalboer legt uit: “Sprinters hebben vaak een automatische omroep. Die is goed verstaanbaar. Maar bij intercity’s is de kwaliteit van de omroep wisselend. De ene keer wordt alleen het station omgeroepen, de andere keer worden alle aansluitingen omgeroepen. Dat maakt het lastig. Als blinde ben je erg afhankelijk van de omroep.”

OV-chipkaart

Valt er op het gebied van het omroepen van informatie nog het nodige te verbeteren, er wordt weldegelijk vooruitgang geboekt door de NS als het gaat over de dienstverlening aan visueel gehandicapte reizigers. Een voorbeeld hiervan is de ov-chipkaart. Blinden en slechtzienden hadden eerder veel moeite met het gebruik van deze kaart: “ze kunnen immers niet zien of ze zijn in- en uitgecheckt. Laat staan of ze voldoende saldo hebben.
NS Business Card en OV-Chip Plus
Maar door de introductie van de OV-Chip Plus kunnen blinden toch met de ov-chipkaart een treinreis maken. Ze hoeven niet in- en uit te checken, maar hoeven bij controle alleen hun ov-kaart te tonen” vertelt Waalboer.
Daarnaast is het voor blinden en slechtzienden sinds oktober vorig jaar ook mogelijk om in het openbaar vervoer met de NS Business Card te reizen. Bij de NS Business Card worden reizen achteraf gefactureerd en kan een gemiste check-in of check-out achteraf gecorrigeerd worden.
Eurobriefje

Toegankelijkheid stations

De toegankelijkheid van de stations is een ander punt dat wordt aangepakt om het reizen met de trein voor blinden en slechtzienden te vergemakkelijken. Hiervoor is eind 2013 een convenant tussen ProRail, het Projectbureau Toegankelijkheid (PBT) en de Oogvereniging* gesloten. Eind 2015 moeten alle 400 stations voorzien zijn van geleidelijnen en braille-aanwijzingen.

Knelpunt

Bouwvakker
Een knelpunt dat volgens Peter Waalboer waarschijnlijk nog wel even blijft bestaan is het ontbreken van voorzieningen op het moment dat een station verbouwd wordt: “Looproutes wijzigen continue en de geleidelijnen kloppen soms niet. Ze proberen soms wel met ons rekening te houden, maar het is eigenlijk niet te doen”. De komende jaren staan Utrecht, Arnhem, Amsterdam in de steigers. Ook bij Den Haag Centraal zijn de bouwwerkzaamheden nog niet af.
Treinreiziger.nl heeft de Nederlandse Spoorwegen om een reactie gevraagd. Het spoorbedrijf heeft echter nog niet gereageerd.

* namens de partners in het voucherproject Oog 2013-2015.

Bron: Treinreiziger
31 maart 2015