Toegankelijkheid pretparken verbetert, maar informatievoorziening blijft achter

De informatievoorziening omtrent toegankelijkheid op de websites van Nederlandse pretparken is (nog steeds) beperkt. Uit onderzoek van Uitmetkorting.nl vorig jaar bleek dat driekwart van de parken online weinig tot geen informatie biedt aan bezoekers die bijvoorbeeld in een rolstoel zitten.* In 2015 is dit opnieuw onder de loep genomen en kan worden geconcludeerd dat er weinig tot niets is veranderd.
Rolstoel

Informatievoorziening toegankelijkheid

Deze week is de Week van de Toegankelijkheid. In 2014 voerde Uitmetkorting.nl hiervoor onderzoek uit. Bij de grote pretparken Efteling, Walibi Holland, Attractiepark Slagharen, Toverland en Plopsa was de informatievoorziening op de website al uitgebreid en wordt men geïnformeerd over rolstoelgebruik en bijvoorbeeld een versnelde entree via de uitgang van een attractie. In 2014 hadden vier pretparken geen enkele voorziening op de website omtrent toegankelijkheid. Dit jaar hebben twee parken de informatievoorziening verbeterd, echter blijft deze summier.



Toegankelijkheidsbeleid

Ondanks de stilstand omtrent de informatievoorziening, worden er vanuit diverse pretparken en instanties steeds meer initiatieven georganiseerd om de toegankelijkheid in pretparken verder te doen vergroten. Zo werd onlangs een BOSK Familiedag georganiseerd in attractiepark Duinrell. BOSK is een vereniging van en voor mensen met een lichamelijke beperking. Deze familiedag werd met een 8,6 als totaalcijfer beoordeeld. “De zeer goede hulp bij het in- en uitstappen van de attracties en bij de toiletten was fantastisch”, aldus een genodigde van de BOSK Familiedag in Duinrell.

In de meeste attractieparken wordt een formulier overhandigd bij binnenkomst van het attractiepark, waarop de toegankelijkheid van de attracties staat vermeld. Alle genoemde attracties zijn via de uitgang te betreden. Zo hebben de attractieparken een regeling waarbij een rolstoelgebruiker de uitgang als ingang kan gebruiken zodat de toegangsroute korter is. De Efteling heeft bijvoorbeeld dit jaar het straatwerk aangepast, zodat gasten die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten zich makkelijker en comfortabeler door het park kunnen bewegen.

Achtbanen testen op toegankelijkheid

Kort geleden organiseerde Uitmetkorting.nl de verkiezing voor Achtbaantester 2015. Eén van de winnaars was Yvette, vanuit de categorie ‘Achtbaantester met een lichamelijk beperking’. Zij heeft in opdracht van Uitmetkorting.nl achtbanen getest op toegankelijkheid voor mensen met een lichamelijk beperking. Onlangs bezocht zij attractiepark Hellendoorn. “Toen ik aan kwam rollen had de medewerker al een uitdraai gepakt met daarop alle informatie omtrent de toegankelijkheid. Wat een service!”

In 2014 zijn de pretparken qua toegankelijkheid al flink verbeterd. Ook in
2015 kan worden geconcludeerd dat dit het feit is. Pretparken blijven bezig met het doorvoeren van verbeteringen in het beleid. Ook met het oog op de toekomst wordt het beleid binnen pretparken verder ontwikkeld. Zo wordt er bijvoorbeeld vanaf 2016 in alle Plopsa-pretparken in elk hoofdrestaurant vegetarische én allergenenvrije gerechten aangeboden. Echter de informatievoorziening omtrent dit beleid loopt nog steeds achter.

Uit met korting, over toegankelijkheid
Uit met korting, over de autipas

* Driekwart pretparken licht mindervaliden onvoldoende in