NS breidt tijden van assistentieverlening op stations uit

NS maakt reizen makkelijker voor mensen met een beperking

Reizigers met een beperking kunnen vanaf 1 juni op de stations Delft, Tilburg, Breda, Heerlen en Schiedam Centrum van de eerste tot de laatste reguliere trein rekenen op assistentieverlening van NS. Klanten met een beperking hebben om deze uitbreiding gevraagd. Tot dusver bood NS op deze stations doordeweeks assistentieverlening aan van 07.00 tot 23.00 uur en in het weekend van 08.00 tot 22.00 uur. In 2017 verruimt men op meer stations de tijden waarop assistentie wordt verleend. Trein

Omvangrijker pakket

De verruiming van de tijden waarop assistentie wordt verleend, maakt deel uit van een omvangrijker pakket aan maatregelen dat NS doorvoert. Doel is om het reizen met de trein voor mensen met een beperking makkelijker te maken. Zo kunnen reizigers de komende jaren op 45 extra stations rekenen op assistentie bij het in- en uitstappen of voor begeleiding door het station. Op 1 juni krijgen de stations Kampen Zuid, Nijmegen Dukenburg, Groningen Europapark, Hoofddorp en Capelle Schollevaar assistentie. In december wordt er assistentieverlening geïntroduceerd op Etten-Leur, Arnhem Zuid, Veenendaal Centrum, Rijswijk en Barendrecht.

Nieuwe app assistentieverlening

Ook komt er een app en een nieuw boekingssysteem waardoor het reizen met assistentie makkelijker wordt. Met behulp van de app kunnen reizigers assistentie boeken met hun smartphone. Rechtstreeks chatten met de assistentieverlener behoort tevens tot de mogelijkheden. Daarnaast kan de reiziger onderweg met één druk op de knop contact opnemen met de spoorwegen als de reis anders verloopt dan gepland. In de eerste helft van 2017 zijn het nieuwe boekingssysteem en de app klaar.
Smileys in trein

Extra maatregelen

NS bereidt nog meer maatregelen voor. Zo werkt men aan het verstrekken van informatie over de uitstapzijde van de trein. Dit is vooral voor mensen met een visuele beperking, die het perron niet kunnen zien, belangrijk. Verder onderzoekt men of het haalbaar is om klanten die reizen met assistentie en aankomen op een station te begeleiden naar de volgende stap in hun OV-reis.

Bron: Oogvereniging

Lees ook; Omroepberichten in trein onduidelijk
Treinreis boeken met OV-chip Plus kan nu online