NS-Business Card voor Blinden en Slechtzienden

NS Business Card

Niet kunnen zien of je nu bent in- of uitgecheckt. Het saldo op je kaart niet kunnen controleren. Voor reizigers met een visuele beperking of doofblindheid was de OV-chipkaart een bron van (financiële) zorgen.

Maar vanaf vandaag, 15 oktober 2014, kunnen zij met de NS-Business Card voor Blinden en Slechtzienden in heel Nederland ‘reizen op rekening’ in de trein, tram, bus en metro. Mislukte in- en uitchecks worden achteraf gecorrigeerd, waardoor ze nooit te veel betalen.
Smileys in trein
De eerste kaart wordt vanmiddag, op de Internationale Dag van de Witte Stok, overhandigd door staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) aan Peter Waalboer, vrijwilliger bij de Oogvereniging.

Belangrijke stap vooruit

Ingeborg van der Pijl, themacoördinator Oogvereniging: “We hebben ons met de samenwerkende belangenorganisaties voor mensen met een visuele beperking, een oogaandoening of doofblindheid hard ingespannen voor toegankelijk openbaar vervoer. De NS-Business Card voor Blinden en Slechtzienden maakt het reizen een stuk gemakkelijker en is daarom een belangrijke stap vooruit.” De NS-Business Card voor Blinden en Slechtzienden is een resultaat van de samenwerking tussen alle partijen in het NOVB (Nationaal Openbaar Vervoer Beraad).

Hoe werkt Reizen op rekening?

Reizigers met een visuele beperking of doofblindheid kunnen de NS-Business Card voor Blinden en Slechtzienden aanvragen. Met de NS-Business Card, die tot voor kort alleen voor de zakelijke markt beschikbaar was, checken reizigers gewoon in en uit.

Het verschil is alleen dat er pas achteraf betaald hoeft te worden. Als het niet gelukt is om goed in- of uit te checken, wordt dat gecorrigeerd, zonder dat de reiziger daar omkijken naar heeft. Er is hiervoor een speciaal Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden ingericht, als onderdeel van de Klantenservice OV-chipkaart.

Neem contact op met het Serviceloket OV Blinden en Slechtzienden via 0800 – 48 48 400 (gratis) of door een mail te sturen naar serviceloket@ovchipkaart.nl

Meer informatie vindt u ook op de website van de Oogvereniging.

Bel de Ooglijn
Telefoon: 030 – 29 45 444 (bereikbaar maandag t/m donderdag van 10.00 tot 15.30 uur)
Lees ook: reizen met het OV