Het openbaar vervoer en mensen met een handicap

Openbaar vervoer en gehandicapten

Handig voor als u op reis gaat

Begeleiderskaart

• U kunt een OV-Begeleiderskaart aanvragen wanneer u in Nederland woont en als gevolg van uw handicap niet zelfstandig met het openbaar vervoer kunt reizen.
• Met een OV-Begeleiderskaart reist één begeleider gratis met u mee.
• Een OV-Begeleiderskaart staat op úw naam. U kunt dus met verschillende begeleiders reizen.
• De OV-Begeleiderskaart is minimaal één jaar geldig.
• De OV-Begeleiderskaart kunt u gebruiken in vrijwel alle treinen en metro’s, trams en bussen.

Voor het bestellen van een aanvraagformulier OV Begeleiderskaart neemt u contact op met Argonaut via telefoonnummer 030-2354661 of
bezoek deze site:
www.ns.nl
Trein

NS -BusinessCard

Sinds eind 2014 is er een nieuw reisprodukt op de markt voor blinden en slechtzienden in het openbaar vervoer, de NS-Business Card, Lees er meer over:

Assistentieverlening voor gehandicapten op de stations

Wanneer u assistentie wenst bij het in? uit? of overstappen kunt u uw reis aanmelden bij het Bureau Assistentieverlening Gehandicapten.
LET OP: Assistentie voor reizen ná 22.30 uur dezelfde dag en vóór 09.00 uur de volgende dag moeten uiterlijk om 19.30 uur door u worden aangevraagd.
Telefoon 030 – 235 7822
Bureau Assistentieverlening Gehandicapten regelt niet alleen hulp op NS?stations, maar ook op een aantal stations waar Noordned en Syntus de treindienst verzorgen in het openbaar vervoer.
Op stations waar het aantal assistentieverleningen erg laag is, is de hulp stopgezet. Op 102 stations blijft het echter mogelijk om assistentie te krijgen. Hiertoe zet men reisassistenten in. Dit kunnen servicemedewerkers van NS zijn, maar ook taxichauffeurs.
Let op! Aanvraagtijd reishulp NS verkort

Looproutes

blinde met taststok
Vanaf september 2010 kunnen slechtziende en blinde reizigers op
www.ns.nl/geleidelijnen beschrijvingen vinden van looproutes in bijna alle NS-stations in Nederland.
Op de website van NS kan men alle mogelijke routes op een station raadplegen als tekst én downloaden als geluidsbestand. Dit omvat routes van ingangen naar perrons, van perron naar perron en van perrons naar de uitgangen. Als leidraad bij de beschrijvingen is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de reeds aanwezige geleidelijnen.

Valys Reisservice voor mensen met een handicap

Naast lokaal bestaande vervoersvormen, die onder de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) vallen, is Valys, een landelijk dekkende vervoersservice, hierop een aanvulling. Voor informatie en het aanvragen van ritten kunt u terecht op:
tel. 0900 – 9630 (lokaal tarief)
en is bereikbaar van 6 uur ‘s morgens tot 1 uur ‘s nachts.
Ook kunt u hiervoor 24 uur per dag terecht op de website:
www.valys.nl
Het aanvraagformulier voor de Valys?vervoerspas en de gevraagde bijlagen stuurt u naar: Valys, Antwoordnummer 311, 4200 VB Gorinchem.

9292 toont haltetoegankelijkheid

Ook 9292 toont sindskort de toegankelijkheid van haltes voor mindervaliden en slechtzienden in de reisinformatie. Vooralsnog alleen in Zuid-Holland, maar 9292 verwacht dat andere regio’s snel zullen volgen.

Haltetoegankelijkheidsinformatie is al landelijk beschikbaar als open data en wordt bijvoorbeeld door de app OVInfo al voor heel Nederland gegeven, maar volgens 9292-directeur Stefan Hulman zijn er twee belangrijke verschillen ten opzichte van andere aanbieders: “Ten eerste is er de mogelijkheid dat gebruikers feedback kunnen geven, ten tweede controleren we de informatie ook zelf, in plaats van dat we het klakkeloos overnemen uit het Centraal Haltebestand.”

Overigens wordt niet van alle Zuid-Hollandse haltes de info weergegeven. De Metropoolregio doet nog niet mee. Het doorgeven van de halteinformatie is niet gratis bij 9292. “Het is een behoorlijk arbeidsintensief proces”, aldus Hulman. Hoeveel Zuid-Holland heeft betaald om de informatie te tonen, wil hij niet kwijt. “We zijn een commercieel bedrijf. Dat is concurrentiegevoelige informatie.” Ondanks dat hebben volgens Hulman andere vervoersregio’s al wel belangstelling getoond.

Roos Prommenschenkel, voormalige Mis(s) Nederland en voorvechtster van toegankelijkheid in het openbaar vervoer, is blij dat nu ook 9292 met deze informatie komt. “Alle extra informatie is welkom, maar eigenlijk zou deze informatie zo snel mogelijk overbodig moeten zijn.”

Bron: Vincent Wever, 10 april 2015
www.ovmagazine.nl/2015/04/ook-9292-gaat-nu-haltetoegankelijkheid-tonen-1009/

NS Reisplanner Xtra geeft nu de uitstapzijde aan

Met de nieuwe update van NS Reisplanner app kun je nu (december 2016) zien aan welke kant de deuren van de trein open gaan. De app geeft deze informatie alleen niet direct weer in de iPhone- en iPad-app. Net als bij de stiptheidskans en drukte komt de informatie pas tevoorschijn als je er specifiek naar zoekt.
Smileys in trein

NS Reisplanner laat zien waar het perron is

Het opvragen van de uitstapzijde werkt als volgt. Wanneer je in de NS Reisplanner-app een reisadvies opvraagt, kun je via Meer > Meer informatie opvragen. Vervolgens krijg je, naast de stiptheid en drukte in de trein, te zien aan welke kant het perron gaat verschijnen. Eerder was dat nog vaak gokwerk voor treinreizigers.

Verder wordt de app met deze update veiliger en makkelijker te bedienen voor blinden of slechtzienden. Dit houdt in dat de VoiceOver-functionaliteit is verbeterd. Het scherm met alle reismogelijkheden wordt nu beter voorgelezen door de spraakfunctie van iOS.
Als laatste zorgt de app dat de verbinding tussen je toestel en de NS iets veiliger is. De applicatie gebruikt vanaf nu een versleutelde verbinding die ook veel gebruikt wordt op het web, HTTPS. Met dat protocol wordt de verbinding tussen de zender en ontvanger beter beveiligd.

NS Reisplanner Xtra
VERSIE 4.6.15
GRATIS
Geschikt voor iPhone, iPad
Vereist iOS 8.0+
Grootte 76.48 MB
Uitgever NS Reizigers B.V.

Overige

Om het reizen makkelijker te maken, zijn er speciaal een aantal reisproducten op de markt gebracht voor reizigers met een beperking. Op de site 9292.nl staan ze handig onder elkaar met uitleg.
Openbaar vervoer reisinformatie: Tel. 0900 ? 9292 (70 cent per minuut)
9292.nl hoe laat gaat de bus?
Dagtoer taxi
Dagtoer taxi, pagina met eenvoudiger/toegankelijker lay-out
Mobiel 9292OV
Ongehinderd.nl
Ongehinderd zet zich in voor een toegankelijk Nederland. Ouderen en mensen met een beperking geven wij hun bewegingsvrijheid weer terug. Dit doen we door locaties, zoals restaurants en winkels, te keuren. De resultaten hiervan worden getoond in de Ongehinderd App. Met deze app kan iedereen op elk moment van de dag en op iedere willekeurige plek toegankelijke locaties vinden, delen en beoordelen.
Prorail, dossier toegankelijkheid