Gezond dieet helpt md voorkomen

redactie-anderslezen, 5-1-2006

Opnieuw is uit onderzoek gebleken dat ouderen die veel groenten eten of een dagelijks voedingssupplement met antioxidanten nemen, minder kans hebben op macula degeneratie. Onderzoekers van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam schreven dat onlangs in het gezaghebbende internationale tijdschrift "Journal of the American Medical Association".

Bij maculadegeneratie (MD) sterft het centrum van het netvlies af. In Nederland heeft één op de tien 80-plussers last van deze aandoening. Volgens de onderzoekers komen er in 2015 jaarlijks 7.540 nieuwe patiënten bij, tegen 4.420 op dit moment. Mensen die roken of bij wie MD in de familie voorkomt hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van deze leeftijdsgebonden oogaandoening.

Mensen die een dieet met veel vitamine C en E, zink en bèta-caroteen volgen, hebben echter 35 procent minder kans op leeftijdsgebonden MD. Dit blijkt uit het onderzoek van Erasmus MC, dat vanaf 1990 loopt en waaraan vierduizend 55-plussers in Rotterdam deelnemen.
Goede bronnen voor vitamine E zijn plantaardige oliën, eieren en noten. Voor vitamine C zijn dat citrusvruchten en sappen, broccoli en aardappelen. Zink vinden we vooral in vlees, kip, vis, granen en melkproducten. En beta caroteen zit in wortelen, boerenkool en spinazie.

Voor informatie over MD:
www.mdvereniging.nl

© Anderslezen.nl

Terug naar Nieuws
Home