Categorieën
Nieuws uit de media

Vuurwerkbril door verschillende partijen gepromoot

Campagne promoten van vuurwerkbril

Vuurwerkpijl

Traditiegetrouw wordt in de feestmaand december door verschillende fpartijen aandacht gevraagd voor het gevaar van vuurwerk. Dit jaar begon de campagne voor vuurwerkbrillen op 1 december met een lichtjesfeest in Rotterdam, waar zanger Jan Smit de speciale brillen aan kinderen uitdeelde. Hij deed dit samen met Tjeerd de Faber, oogarts bij Oogziekenhuis Rotterdam, die zich al jaren sterk maakt voor de vuurwerkbril.

Oogletsel ten gevolge van vuurwerk

De Faber wordt elk jaar geconfronteerd met de gevolgen van vuurwerk: “Mijn beroep lijkt tijdens Oud en Nieuw meer op oorlogsgeneeskunde.” Afgelopen Oud en Nieuw hebben 160 mensen oogletsel opgelopen aan één of beide ogen.
In 41% van de gevallen stonden slachtoffers alleen maar te kijken. De campagne met gratis brillen wordt gesteund door Pearle Opticiens, die 70.000 vuurwerkbrillen ter beschikking stelt; deze worden op basisscholen door heel Nederland uitgedeeld.

Oogfonds promoot vuurwerkbrillen

Ook het Oogfonds promoot de brillen met een speciale actie op hun website. Ze zijn te koop tegen kostprijs met bij elke vuurwerkbril een extra exemplaar in kindermaat. “Wij gaan door met campagne voeren tot het dragen van een vuurwerkbril op met Oud en Nieuw net zo vanzelfsprekend is als het dragen van een gordel in de auto,” is op hun site te lezen.
Man draagt bril

Voor brildragers wordt een extra beschermende bril (over de eigen bril heen) aanbevolen. Een normale bril is namelijk van breekbaar glas, terwijl de vuurwerkbril van het veel sterkere polycarbonaat gemaakt is. Ook sluit de speciale bril beter aan op het gezicht. Vuurwerkbrillen zijn verkrijgbaar in de meeste optiekwinkels en bij alle vuurwerkverkooppunten. De prijs varieert van één tot enkele euro’s.

Bron Dedicon.nl
8 december 2016

Lees ook Verbod consumentenvuurwerkelders op deze site.