Reïntegratiebedrijven scoren voldoendes

Reïntegratiebedrijven

Vandaag kwam ik het weblog van personeelsmanagement tegen. Daarop las ik een bericht over resultaten van een onderzoek naar de werking van reïntegratiebedrijven. Volgens dat onderzoek ging het best goed met die bedrijven. Enfin, kijk zelf maar eens op dat weblog.

Nb. het blog is inmiddels niet meer vindbaar. Vandaar hieronder een andere versie.

Cliënten en opdrachtgevers zijn redelijk tevreden over de dienstverlening van re-integratiebedrijven. Zeven op de tien reïntegratiebedrijven krijgen een ruime voldoende of hoger. Dit blijkt uit de woensdag verschenen jaarlijkse rapportage van de stichting Blik op Werk.
Duim omhoog

Opvallend

Opvallende uitkomst is dat werkgevers en bedrijven meer tevreden zijn dan de opdrachtgevers in de publieke sector (gemeenten, UWV). Vooral uitkeringsinstituut UWV toont zich in het tevredenheidsonderzoek kritisch.

UWV let er nadrukkelijk op dat gemaakte afspraken over te behalen prestaties worden nagekomen. Ook de bekendheid van een re-integratiebedrijf met beschikbare vacatures weegt bij de beoordeling door het UWV zwaar mee.

Voor het derde achtereenvolgende jaar heeft Blik op Werk een tevredenheidsonderzoek onder cliënten en opdrachtgevers van re-integratiebedrijven gehouden. Dit jaar hebben 520 bedrijven aan het onderzoek deelgenomen. Dat zijn er 300 meer dan vorig jaar. In totaal hebben ruim 30.000 cliënten en ruim 2500 opdrachtgevers van deze bedrijven een vragenlijst ingevuld.

Stabiel

De beoordeling van de reïntegratiebedrijven is stabiel: net als voorgaande jaren een 7. Bijna 95 procent van de bedrijven scoort een voldoende, 70 procent een 7 of hoger en 19 procent zelfs een 8 of hoger. Het onderzoek gaat over de dienstverlening in 2006. Kleine re-integratiebedrijven scoren bij zowel cliënten als opdrachtgevers hoger dan de grote bedrijven.

ANP

Bron: nu.nl
19 december 2007

Brancheorganisatie voor reintegratiebedrijven:
Borea.nl

12 reacties op “Reïntegratiebedrijven scoren voldoendes

  1. Ja mooi vergelijk. Een advocaat weet nog wel eens wat te winnen voor zijn cliënt. Is met zo’n bureau nog maar afwachten.

    Welnee, zo pessimistisch ben ik nou ook weer niet. Aan de andere kant hebben we de economie niet mee. Maar laat ik uit blijven gaan van het positieve, en dan op hoop van zegen!

  2. Ik vind geld wel een handig ruilmiddel, maar ik vind het belangrijker om gewoon in mijn basisbehoeften te kunnen voorzien. Ik houd van een tamelijk sobere lifestyle. Nee, ik ben geen advocaat, maar ik coach zo af en toe wel eens, dat wel.

  3. Ik heb helaas niet zulke goede ervaring met het reintegratie buro waar ik was.
    Ik kreeg laatst te horen dat ik misschien naar een ander kon gaan maar dat zal nog minstens een half jaar duren.

  4. Ik werk bij zo’n buro. :) Ik zie van héél dichtbij hoe onze consulenten werkelijk de longen uit hun lijf praten om cliënten te motiveren. En ook in de vrije tijd denken we mee en kijken we om ons heen…. Een behoorlijk groot percentage wíl gewoon niet. Zélfs als ze ‘gekort’ worden door de gemeente; ze weigeren gewoon. Wij hebben ook heel veel buitenlandse mensen en die hebben soms alleen maar, of soms niet eens de basisschool gehad. We doen dan eerst maar taalprogrammaatjes met hen. Ook krijgen we daklozen, drugs- en alcoholverslaafden….

    Dat is niet gemakkelijk om die aan een baan te helpen.
    Soms bellen mensen áf omdat ze aambeien hebben….
    Er is ook een aantal wat wél wil, en daarvoor is het ook moeilijk zoeken in het noorden. Er ís hier gewoon niet veel werk. Maar áls het lukt (en dat gebeurt gelukkig ook regelmatig) vieren we samen feest. Cliënten zoenen ons en we krijgen vaak taart van hen.

    We werken ook met ons hart, gelukkig.
    P.S. Wíj krijgen voornamelijk cliënten van de Gemeentelijke Sociale Dienst. Zij huurden ons in…. We zijn hen verantwoording schuldig (ze willen resultaat zien) maar ook het bedrijf wil dat!

    Liefs van mij.

  5. Hoi Sahas,

    Bedankt voor deze uitgebreide toevoeging. Het is goed om eens de andere kant van het bureau te horen…. Ik hoor van alles over reïntegratiebedrijven, maar altijd vanuit de kant van de cliënt. Tot nu toe heb ik er zelf nauwelijks ervaring mee. Alleen nog maar dat intakegesprek, wat erg positief en hoopgevend was. Het traject moet nog in gang gezet worden dus valt er nog weinig over te zeggen. Ik begrijp best dat zo’n bureau geen ijzer met handen kan breken. Momenteel is er nou eenmaal weinig werk en veel aanbod. Het is voor alle werklozen moeilijk een baan te vinden. Sommigen zijn moeilijk plaatsbaar wat het extra lastig maakt. Maar, denk ik dan, geef de hoop nooit op!

  6. Ik heb slechte ervaringen met een reïntegratiebureau, of eigenlijk heb ik geen ervaringen: ze doen gewoon helemaal niets, ik heb daar in een half jaar tijd nu 2x een sociaal gesprekje gehad van een half uur en dat is het. Inmiddels wel op eigen houtje een baan voor drie dagen per week gevonden en daar heeft het bureau de pest over in; hun taak is namelijk pas vervuld als ik weer full-time werk.

    Weggegooid overheidsgeld, ik kan het niet anders zien in mijn geval.

  7. Nou, vast succes gewenst. Kan me indenken dat je er niet happy mee bent. Ik moet nog afwachten maar hoop op een positiever resultaat. Hoewel ik ook best sceptisch ben hoor.

  8. Ik niet. Maar heb ze wel aan de telefoon gehad. Zal er maar niet al teveel over zeggen hier zo. Maar ik krijg nog te horen wie mijn casemanager wordt waar ik dan afspraken contractueel mee vast moet leggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

:wink: :twisted: :roll: :oops: :mrgreen: :lol: :idea: :evil: :cry: :arrow: :?: :-| :-x :-o :-P :-D :-? :) :( :!: 8-O 8)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.