Stop voor de stok

Blind zijn in Tilburg blijkt levensgevaarlijk

Zaterdag 16 oktober 2004 – Blinden kunnen in Tilburg beter het stadscentrum mijden. Geen mens stopt voor hun stok. Het is dat ze net op tijd een stap naar achteren doen, maar anders was de blindenstok Servaes Dirckx en Tonny Bakker uit hun handen gereden door een zwarte Audi.

Levensgevaarlijk, het oversteken voor slechtzienden. Ook hier, bij de Heikese kerk.
“Die krijgt een bon thuis”, zegt agente Hennie de Graauw van team binnenstad, die de oversteekactie van de Tilburgse slechtzienden en blinden gadeslaat in het centrum. Hij is een van de zes weggebruikers die een bon krijgen. Bestuurders zouden mensen met een witte en roodgeringde stok voor moeten laten gaan. Dat staat zo in de verkeersregels. BBA-bussen stoppen vooral bij een bushalte, maar niet voor de blinden die bij de Heikese kerk willen oversteken naar de Concertzaal. Tenminste, twee van de drie buschauffeurs geven deze vrijdagmiddag liever een dot extra gas dan te stoppen.
Fietsers beginnen bij voorkeur te mopperen, en snijden de gehandicapten de pas af. “Kun je niet uitkijken?” roept een jongen, die scheldend wegfietst.

Mensen willen oversteken

Stop voor de stok

Stop voor de stok heet de internationale actiedag, waaraan in Tilburg ongeveer tien blinden en slechtzienden meedoen, met en zonder geleidehond. Mevrouw Corrie van Berkel heeft een wit-rode rollator. Zij heeft het helemaal moeilijk, want blindenrollators blijken geheel onbekend in het Tilburgse verkeer.
En mevrouw Bakker, met hond Freia: “Fietsers zijn het ergste, want die hoor ik niet aankomen.” Ze woont in Jeruzalem. “De Ringbaan oversteken lukt niet, want de verkeerslichten tikken daar niet.” Dus loopt ze maar om, als ze naar het centrum wil. De stok horizontaal vooruitsteken, als signaal dat je naar de overkant wilt? “Levensgevaarlijk, spelen met je leven!” meent Dirckx. En dat is niet overdreven“, ziet agente De Graauw met eigen ogen.

7 reacties op “Stop voor de stok

  1. Na afloop van het zwemmen vanmorgen vertelde mij een medebadgast dat ‘ie iets op Brabant TV over de actie had gezien. Hij vermoedde dat het hier op het platteland minder gevaarlijk is. Nu moet ik zeggen dat ik afgelopen week ergens hier in het dorp over wilde steken en toen stopte een automobilist, draaide zijn raampje open en riep mij toe dat ik over kon steken. In zoverre klopt het. Tegelijk merk ik op dat mijn vader had gezien dat er op meerdere plekken gevaarlijke obstakels op stoepen waren gestald. Oversteken zou hier dus tamelijk veilig kunnen, maar op de stoep zou ik alsnog gevaar kunnen lopen als blinde…

  2. Nederlanders stoppen nooit. Fietsers raggen helemaal door. In het buitenland ben ik altijd verbaasd als ze stoppen bij een zebrapad. Het is ieder voor zich op de weg. Jammer, maar het zal sociologisch wel verklaarbaar zijn.

  3. Ja, een sociologische verklaring zou kunnen zijn dat de affectieve bindingen in dichtbevolkt gebied (Nederland of Tilburg) minder zijn dan in dunbevolkt gebied (Frankrijk of Fijnaart).

  4. Op vakantie in Canada viel het mij op dat automobilisten stoppen zodra ze een voetganger zien die wil oversteken, zebrapad of niet, altijd en overal, óók in de miljoenenstad Vancouver. Daar gedraagt men zich nog zoals het oude gezegde luidt: als ´een heer in het verkeer´.

  5. De witte stok met twee rode bandjes is een door de wetgever erkend verkeersteken. Op grond van de wet dient voorrang verleend te worden aan degene die met zo’n witte stok over straat loopt. Wat ik op dit moment niet weet is of bijvoorbeeld een rolator ook zo’n wettelijke erkenning heeft gekregen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

:wink: :twisted: :roll: :oops: :mrgreen: :lol: :idea: :evil: :cry: :arrow: :?: :-| :-x :-o :-P :-D :-? :) :( :!: 8-O 8)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.