Wandelhulp voor op je mobiel

Stel je wilt een wandelroute lopen door het bos over de zandvlakte en via het zandpad en over de heide weer met een grote boog terug. Of je wilt door een beeldentuin lopen en geen enkel beeld missen. Wat als je dit wilt doen en je bent blind? Dan kun je eventueel iemand uitnodigen om met je mee te gaan. Maar wat als je er eens een dagje lekker alleen op wilt uittrekken of er kan op jouw geplande moment niemand met je mee?

Man wandelt

Innovatieve 3D wandelhulp voor op je mobiel

Dan kun je met ARGH, het virtuele Audio Augmented geleidehondje op stap!
Stichting Accessibility ontwikkelt deze innovatieve en kant-en-klare bruikbare 3D wandelhulp voor op je mobiel, samen met Bartiméus. Wanneer je blind bent kun je dankzij ARGH zelfstandig in de buitenlucht een wandeling maken in elke omgeving. Daarbij helpt de wandelhulp je om de weg te vinden door het bos of op de heide. Maar het helpt je ook om de zandvlakte over te steken en verderop weer op het goede pad terecht te komen om je route te vervolgen. Wandelaars met een avontuurlijke inslag hoeven alleen te checken of er in de buurt van de huidige positie een wandeling beschikbaar is. Deze wandeling kun je inladen en het virtuele geleidehondje wijst je de weg.
Natuurlijk wel je geleidestok of geleidehond meenemen!

ARGH vergroot de wereld en de mobiliteit van blinde mensen buiten de gebaande paden. Uit gesprekken die wij met blinde collega’s voerden blijken veel blinde mensen graag te wandelen. ARGH ondersteunt ze daarbij.

Hoe werkt 3Dimensionaal geluid?

ARGH gebruikt een soort binauraal geluid gekoppeld aan een vaste positie ten opzichte van de luisteraar. Dat heet directioneel geluid.

Het geluid wordt hierbij nagebootst zoals het gehoord wordt door menselijke oren. Hierdoor krijgt het geluid veel meer betekenis en wordt er een zeer realistische ervaring gecreëerd. Alle geluiden die in een opname voorkomen (zoals iemand die praat, loopt, een geluid maakt) worden 3 dimensionaal in de ruimte geplaatst in relatie tot de luisteraar.

Virtual Haircut

Kapper
De meest bekende binaurale opname is die van de Engelstalige ‘Virtual Haircut’. Bij binauraal geluid sta je als luisteraar op een vaste plek. Het geluid speelt realistisch om je heen. In dit voorbeeld zit je als luisteraar op een kapperstoel en wordt je geknipt door een kapper. Door de speciale opnametechniek is de ervaring zo realistisch dat je op een gegeven moment de neiging hebt om je hoofd opzij te doen als hij begint te knippen. Dit voorbeeld is illustrerend hoe je een geluidservaring veel aantrekkelijker door het 3dimensionaler te maken. Vergeet niet voordat je het fragment gaat beluisteren, je koptelefoon op te zetten. Beluister Virtual Barber Shop.
www.youtube.com
Op de website accessibility.nl kun je een aantal andere indrukwekkende voorbeelden beluisteren en kun je ook lezen hoe je deze opnames zelf kunt maken.

Directioneel geluid

ARGH gaat nog een stapje verder dan de Binaurale geluidstechniek door directioneel geluid te maken. In plaats dat je als luisteraar stilzit, kun je rondlopen tussen de geluiden door. Bijvoorbeeld in een Reality hoorspel kun je in de hoek van de kamer luisteren naar de kasteelheer en in de andere hoek ondertussen zijn vrouw horen klagen tegen het kamermeisje. Je kunt dus zelf beslissen naar wie je toeloopt om beter te luisteren.

Tijdens de wandelingen met ARGH maak je gebruik van het kompas in je mobiele telefoon. Het geluid is dus echt directioneel. Als een punt links of achter je is dan hoor je het ook links of achter je. Bij het ronddraaien draait het geluid mee. Gevaarlijke punten zoals oversteekplaatsen, vervelende kuilen et cetera kunnen in het programma worden opgenomen als waarschuwing. Zodra je dan dichtbij zo’n punt komt hoor je een waarschuwingsgeluidje of een stem die je in je oor fluistert dat je bijvoorbeeld beter om die plek heen kunt lopen. Zoals met alle GPS is de precisie natuurlijk afhankelijk van de ontvangst van de satellieten. Op open terrein werkt het virtuele geleidehondje dus beter dan in een stad met veel flatgebouwen. Bij de ontwikkeling van de wandelhulp probeert Stichting Accessibility dat nog te optimaliseren door gebruik te maken van de gemiddelde wandelsnelheid. Dit wordt nog uitgebreid getest.

Om een wandeling in te voeren kunnen de coördinaten van de wandeling door vrienden, familie of andere blinde mensen worden opgeslagen. Dat is eenvoudig online te doen via Google maps.

Wanneer komt ARGH beschikbaar?

Stichting Accessibility is recent begonnen met de ontwikkeling van ARGH, het virtuele blinde geleidehondje. Begin 2012 verwachten we het in de appstore voor de iPhone, iPad en iPod. De wandelhulp is mede mogelijk gemaakt door financiering van de Vereniging Bartimeus Sonneheerdt
Bartimeusfonds.

Auteurs: Dick Lunenborg (ICT-coördinator) en Eric Velleman (Technisch directeur) van Bartiméus.
© Bartiméusfonds

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Archief