Geen reclame

Regelmatig worden we overstelpt met reclame van winkelketens die ons over de drempel willen trekken.
Onderstaande artikelen geven een ander beeld.
Je kunt jezelf ook uit de markt prijzen!
Winkelwagen

Geen reclame

Het blinde echtpaar Inge Tacke en Ruud van Zomeren moet voortaan elders de dagelijkse boodschappen doen. De Soestenaren kunnen niet langer meer terecht bij de plaatselijke Albert Heijn. Daar deden ze de afgelopen achttien jaar twee keer per week hun boodschappen. De manager van het bewuste filiaal, E. Steendam, vindt de door zijn personeel aangeboden hulp te omslachtig, tijdrovend en te duur.

Update:
Vandaag verschenen

14 reacties

  1. Schandalig en onbegrijpelijk.
    Mij wordt hier regelmatig aangeboden mijn boodschappen in te pakken, soms moet ik iemand die wil beginnen gewoon wegsturen. Het kan dus best wel. Die manager of wat het ook is, zou zich zijn ogen uit zijn kop
    moeten schamen.
    Als AH niet met iets behoorlijks komt, is er vast wel iemand in Soest die komt helpen, maar dat zou niet nodig moeten zijn.

  2. Geen punt Kim, gewoon even een krantje benaderen, tv – programma een mailtje sturen …. wedden dat genoemd echtpaar een jaar gratis boodschappen krijgt?

    erik

  3. Goeie tip van Erik! Zo heb ik eens een bedorven product opgestuurd naar de fabrikant. We kregen een doos boodschappen en excuses terug!

  4. In de berichten erover en de reacties erop wordt benadrukt hoe asociaal AH in Soest heeft gehandeld. Ik mis echter het verhaal van de filiaalhouder.
    De prijzenoorlog heeft banen gekost. Ook in het betreffende filiaal misschien? In het nauw gedreven filiaalhouders zien zich genoodzaakt zelf vakken te gaan vullen. Ik heb het zien gebeuren bij de super waar ik zelf mijn boodschappen doe. Dat wekt irritatie, onvrede.
    De service aan het blinde stel staken is natuurlijk niet slim. Zoiets levert een hoop negatieve publiciteit op. Na een gesprekje op het hoofdkantoor in Zaandam is het besluit overigens teruggedraaid.
    Het was natuurlijk beter geweest als de filiaalhouder met de mensen in gesprek was gegaan en een voor beide partijen bevredigende oplossing had gevonden. Nog beter was het geweest als de bazen in Zaandam de concurrentiepositie hadden verstevigd door de service te verbeteren in plaats van door prijsverlagingen de gunst van de consument te winnen. Maar het wordt niet voor niets oorlog genoemd. Het gaat erom de ‘vijand’ uit te schakelen en dat is in het geval Laurus aardig gelukt. Wie trekt er uiteindelijk aan het kortste eind? Het personeel en de consument.

  5. Dit is inderdaad een hele serieuze situatie. Bedrijven zijn er niet voor de consumenten. Ze zijn er om geld te verdienen. Dat is nu wel heel duidelijk geworden. Jammer, want de consument betaalt altijd de prijs (letterlijk en figuurlijk).

  6. Persoonlijk vind ik de service van AH in het algemeen niet goed. Ik weet ook dat de vakkenvullers gezegd wordt, niet met de klanten mee te lopen als ze iets gevraagd wordt, want dat kost tijd. En alles wat je niet binnen de afgesproken tijd klaar hebt, moet je afmaken zonder dat je ervoor betaalt krijgt.
    Een puur zakelijk systeem.
    Dat dit echtpaar ook onder die zakelijkheid valt, verbaast me eigenlijk niet eens. De wereld is harder geworden en als mens tel je nauwelijks nog mee. Je bent klant, niet meer en niet minder. Maakt deel uit van de omzet.
    Het is verschrikkelijk, ik weet het, en ik heb er ook geen goed woord voor over.
    Zouden we ooit nog weer teruggaan naar de tijd van de kruidenier op de hoek, die zijn mensen bij de naam aanspreekt en een praatje maakt?
    Dat zou mooi zijn, gezellig ook. En dan mag het van mij nog wat duurder zijn ook, die service ‘betaal’ ik er graag bij.

  7. Ik heb het hele verhaal gelezen inclussief de updates t/m 12 juli. De AH in Soest was niet echt handig in de weer. Vaak zijn er maar zeer weinig blinden per filiaal. In dat geval is er altijd een mouw aan te passen. Het doorfaxen vind ik ook niet echt blindvriendelijk. Waarom mag een blind iemand niet gewoon bellen en mondeling de boodschappen doorgeven? In dat geval kan de winkelmedewerker ook meteen aangeven wat er in de reclame is.

    Zelf ben ik enkele keren met een blinde kennis meegeweest om te assisteren bij het boodschappen doen. Hij wordt overigens ook prima geholpen als er niemand mee is. In dat geval wil de manager wel graag dat hij niet in de spitstijden komt. Dat is geen probleem, want dat is voor iemand die blind is en een hond meeheeft ook geen pretje.

    Maar mocht het zo zijn dat een deel van de (WVG-)vergoedingen bedoeld is voor extra onkosten bij het boodschappen doen, dan is het niet gek dat een deel daarvan naar de winkel gaat die assisteert. Ik ken die vergoedingen-opbouw niet. Zit in de vergoedingen iets voor dergelijke winkelkosten of is er om die reden een extra belastingaftrek?

  8. Xiwel, dat dacht ik ook, het gaat inderdaad maar om hooguit een paar mensen per filiaal, dus zo’n kostenpost zal dat niet zijn. Ik hoor vaker dat wordt gevraagd niet op bepaalde tijden en/of dagen te komen, en terecht dat daar dan rekening mee gehouden wordt, door de klant dus.
    Mij is niks bekend over vergoedingen. Je kunt de pech hebben een dure AH naast je te hebben zitten of mazzel als er een Aldi of Jumbo of weet ik wat in de buurt is gevestigd. Je bent nou eenmaal afhankelijk van welke winkel in je directe omgeving is zodat je er te voet heen kunt en ook kun je niet alle koopjes af gaan! Maar goed, dat is nou eenmaal zo. Ik zou niet weten hoe of waarom er een vergoeding zou moeten bestaan. Want je moet dan ook denken aan andere mensen die niet in de positie verkeren een winkel naar keuze te kiezen, als je begrijpt wat ik bedoel. Het was gewoon niet zo’n slimme zet van de AH en er werd gelijk veel media-aandacht aan besteed. Maar goed, het eindresultaat is voor het echtpaar bevredigend en dus weer een probleem opgelost!

  9. @Kim: Ik ben nog eens gaan speuren op het Internet. Naar mijn indruk voorziet de WVG hier mogelijk voor een deel in. Dwz gemeentes kunnen een fananciële bijdrage toekennen aan kosten die gerelateerd zijn aan een handicap. Nu is het volgens mij niet de bedoeling dat blinden uit het sociale leven geïsoleerd worden middels een afleverservice. Maar als de AH aangeeft dat assistentie 5 euro per winkelbezoek is, dan zou ik het proberen om een rekening van 100 x 5 euro bij de gemeente neer te leggen. Met de omschrijvingen die ik in de WVG-documenten lees is er best een kans dat de gemeente hier op in gaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.