Lijden aan gedachten, over het werk van Byron Katie

Lijden aan gedachten

Niemand behalve jijzelf kan jou vrijheid geven.

Herken jij de volgende gedachten?
Ik ben niet goed genoeg.
Hij moet naar me luisteren.
Zij moet me begrijpen.
Mensen mogen niet liegen.
Ik ben te dik. Lachende weegschaal
Dat had ik anders moeten doen.

Geloof je alles wat je denkt? Met The Work of Byron Katie kun je ervaren hoe het is om vrij te zijn. Vrij van je stressvolle gedachten en pijnlijke overtuigingen.

Ff denken, in gedachten

Meer over The Work kun je lezen in het boek “Vier vragen die je leven veranderen” van Byron Katie en Stephen Mitchell.
Iedere gedachte kun je onderzoeken door de volgende vragen erover te stellen:
1. Is het waar?
2. Kun je absoluut weten dat het waar is?
3. Hoe reageer je wanneer je die gedachte hebt?
4. Wie zou je zijn zonder die gedachte?

Tekst van de site

“In 1986 realiseerde ik me dat we alleen lijden als we een gedachte geloven die tegen de realiteit ingaat. Willen dat de realiteit anders is dan zij is, is hopeloos.”

Mijn visie

Op de site van Byron Katie wordt soms de indruk gewekt dat haar methode vernieuwend is, origineel en weet ik wat al niet meer. Dat is mijns inziens niet het geval. De Griekse wijsgeer Epictetus zei ruim 2000 jaar geleden al: “We maken ons geen zorgen over zaken zelf, maar over onze ideeën daarover. Als we problemen hebben, worden we angstig of boos, laten we niet anderen de schuld geven, maar eerder de schuld bij onszelf zoeken.”
Daarnaast heeft haar methode overeenkomsten met de Rationeel Emotive Therapie. In het kort komt de R.E.T. erop neer dat het gevoelsleven van de mens in negatieve zin beïnvloed kan worden door irrationele gedachten en in positieve zin door rationele gedachten. Beiden hebben invloed op het gevoel/ gedrag van de mens en de consequenties hiervan.

Op www.enjoythework.nl kun je meer lezen over Byron en haar werk. Je kunt er tevens een boekje downloaden.

6 reacties op “Lijden aan gedachten, over het werk van Byron Katie

  1. Heb er natuurlijk veel mee te maken in de klas. Hoe kinderen zichzelf zien. En eigenlijk komt het neer op: Iets doen of bezig zijn (realiteit) is afleiding van datgene wat je bezig houdt (irrationeel) Dan loop je wel weer het gevaar dat je gevoelens wegstopt. toch heb ik wel ervaren dat ik ook vaak zo denk. Maar als ik dan iets nieuws begin, zoals bijvoorbeeld een opdracht op school en ik rond dat af, dan krijg ik toch een soort gevoel van ‘Hè, lekker, wéér iets om trots op te zijn’. Dan is het tastbaar. Ga zeker eens kijken op de site! Misschien wel bruikbare tips voor de klas!

  2. “Willen dat de realiteit anders is dan zij is, is hopeloos.” Dat klopt wel. Je moet de realiteit accepteren zoals deze is, anders word je gek. Dat valt niet altijd mee, omdat je er inderdaad een bepaald gevoel bij hebt. Bepaalde zaken hoeven niet per se verkeerd te zijn, maar zo kan het wel voelen!

  3. Precies! En dát vormt juist (een onderdeel van) het probleem. Niet een gebeurtenis zelf, maar het gevoel erover. En dat gevoel komt voort uit de gedachten die je hebt over die gebeurtenis, ervaring of wat ook. Simplistisch gesteld dan. Vaak is er eerst de gedachte, dan pas het gevoel.

  4. Ik ken Byron Kate niet, maar heb me ooit verdiept in Neurolinguistisch Programmeren. Het zijn eigenlijk de meest waardevolle boeken die ik ooit heb gelezen, mijn negatieve kijk op dingen heb ik weten om te buigen naar positieve en een reëlere gedachtengang. Van tijd herlees ik ze als ik weer een terugval heb.
    Ik ga zeker even een kijkje nemen op die site.

  5. mooie weblog, met goeie onderwerpen.

    Ik heb zelf een ned talig forum over de work.
    dus mensen als u wilt discuseren over de work
    kom dan eens langs mijn forum.
    iedereen is welkom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

:wink: :twisted: :roll: :oops: :mrgreen: :lol: :idea: :evil: :cry: :arrow: :?: :-| :-x :-o :-P :-D :-? :) :( :!: 8-O 8)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.