Beïnvloeden en de verborgen verleiders

De invloed van het beïnvloeden

Je wilt slechts met een pak melk de supermarkt verlaten, maar de supermarkt ziet liever dat je met een kar vol producten bij de kassa aankomt. En dat lukt vaak nog ook! Winkelwagentje Hoe gemakkelijk zijn we eigenlijk te beïnvloeden? We zijn er onszelf vaak niet bewust van, maar we oefenen invloed uit op anderen en we worden aldoor door anderen beïnvloed. Fabrikanten weten dat als geen ander en gebruiken alle mogelijkheden om hun invloed op ons uit te oefenen.

Verborgen verleiders

Kunnen we verleid worden om iets te doen door korte, niet bewust waarneembare, reclameflitsen? Lees het in verborgen verleiders.

In hypnoseshows lijkt het eenvoudig om via hypnose mensen de vreemste dingen te laten doen. Maar is dat wel zo? beïnvloeding door hypnose.

We laten ons gedrag beïnvloeden door de groepen waar we bij horen, zelfs als we een groep niet belangrijk vinden. Een petje kan al genoeg zijn…: Als onze groep ons dwars zit.

5 reacties

  1. Ik koop alleen wat ik nodig heb. Tenminste, dat denk ik … Er zijn aparte “vakspecialisten” die zich bezighouden met het inrichten van de winkels …

  2. Ja klopt, dat liet men in de uitzending zien. Er wordt o.a. rekening gehouden met het licht, met geuren, muziek en natuurlijk met de indeling van de schappen. Er zit een theorie aan vast en dit alles gaat subtieler dan je in de gaten kunt hebben.

  3. Ik ben er knap ongevoelig voor, maar dat komt misschien ook wel omdat ik al zoveel jaar in een winkel werk.

    Love As Always
    Di Mario :Dansend poppetje:

  4. De reclamewereld deelt mensen in 7 hoofdgroepen in. 2 van die groepen zijn vrijwel niet beïnvloedbaar en daar stoppen ze geen tijd in. Schijnbaar hoor ik bij die onbeïnvloedbaren. Zo kan ik een paar uur door allerelei leuke winkels lopen en met niets thuiskomen.

    In de supermarkt weet ik wat alles kost en ik vind het dan ook vermakelijk als de rookworsten in een reclamebak liggen met daarop van 1,69 voor 1,45 terwijl dezelfde rookworsten op de gebruikelijke plek voor standaardprijs van 1,39 staan.

    Als de spullen die ik wil hebben in de reclame zijn, dan neem ik dat mee. Ze gaan echter niet sneller op.

    Ik heb op de deur Nee-Nee sticker. Niet om niet door die reclamefolders beïnvloed te worden, maar ik heb geen zin in het gesjouw naar de papiercontainer.

    De laatste keer kreeg ik een groepje Jahova’s aan de deur waarvan er 1 een jong kind meesleepte. Die poeier ik sneller af. Ik ga niet die moeder bekeren in het bijzijn van een kind. Aan de deur geef ik wel, maar dat is meer voor de moeite. Het maakt daarbij niet uit welk doel het is en hoe men er uit ziet. Eigenlijk vind ik het een verkapte vorm van bedelen.

  5. Als je noodgedwongen moet bezuinigen, maak je een lijstje, koopt dat en wandelt de winkel weer uit. Ik hoef niet heel erg te bezuinigen maar hanteer deze methode en kijk verder niet op of om. Supermarkten duurt bij mij dan ook 10 minuten of minder.

    Ik zit ook in een leeftijdsfase waarin ik genoeg van een aantal dingen heb. Ik hoef lang niet alles meer en mijn huis wordt steeds leger omdat ik al die troep niet meer om me heen wil hebben. Jammer genoeg denken mijn kids daar anders over.

    Sinds mijn VUT heb ik nu zo’n 600 euro per maand bezuinigd en ik heb nog steeds niet het idee dat het mijn levensvreugde aantast. Integendeel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.